Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

söndag 4 december 2011

Skärning av snitt

Mina böcker har nu blivit jämnskurna i över-, under- och framsnitt och ryggarna är rundade. Jag var lite rädd att jag skulle behöva göra om varmlimningen på den ena boken, men då jag kom till bokbinderilokalen i onsdags, visade det sig att ryggen var rak och fin även på den boken.

Nyskurna snittytor.
Det var första gången jag själv skötte skärmaskinen, tidigare har jag alltid haft Sara till hjälp, men det gick riktigt bra, till slut. Den ena boken var jag visserligen tvungen att skära om undersnittet på, eftersom det blev aningen snett i förhållande till framsnittet, jag lyckades inte riktigt få till 90 graders vinkel, men då jag hade flera centimeter till godo att skära på, så utgjorde inte 1 mm närmast ryggen och 2 mm närmast framsnittet någon större fara för bokens innehåll.

Nästa gång ska falsarna slås ner, men böckerna sitter redan nu i pressarna, redo för det momentet.

Ryggen rundad.

2 kommentarer:

  1. Tjusigt! Men jag undrar vad falsarna som ska slås ner är för något. Det låter lite brutalt! :D

    SvaraRadera
  2. När man "slår fals" innebär det att de allra yttersta läggen på boken, den del som är närmast ryggen, slås eller viks ned mot brädorna, så att pärmarna kan "vila" mot falsarna, när pärmarna sedan sätts på.

    Och man ska vara lite försiktig med att slå för hårt, bättre att vika ner dem med en falshammare, så att inte bokryggen går sönder.

    SvaraRadera