Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

måndag 28 november 2011

Varmlimmat

Binden har stramats till, falsvecken är fastlimmade i böckerna och efter en andra åtstramning av binden är dessa nu nerklippta och fastlimmade på ansättningfalsen i solfjädersform. Därefter har jag varmlimmat dem och de sitter nu i press och förhoppningsvis förblir ryggarna raka på dem tills nu på onsdag, då jag har tänkt att skära snitten. Eventuellt kan jag vara tvungen att göra om varmlimsproceduren på den ena boken.

Mina varmlimmade böcker.

För att ni inte ska tröttna på att bara se mina alster, så följer här lite flera bilder på hur långt mina bokbinderivänner har hunnit med sina böcker. K ligger i fas med mig, när det gäller varmlimningen och här är hennes alster:


Och den här boken tillhör P-L, men hon har som synes kommit lite längre med sin bok:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar