Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

torsdag 2 februari 2012

Pressning pågår

Nu är vi flera stycken som kommit till slutstadiet på våra böcker, klotet sitter på ryggar och hörnen, snyggt papper är pålimmat på fram- och baksidor och försättsen har limmats mot pärmarnas insidor.

Tyvärr ställde detta till lite problem, eftersom vi bara har 4 stycken brädor med kantlist för att pressa ner falskanterna ordentligt, vilket förstås innebär att bara två böcker kan pressas med hjälp av dessa brädor. På bilden nedan pressas den nedre boken mellan två sådana brädor (brädorna med klarblå kant), samt en annan bok som pressas enbart mellan två vanliga brädor och där ryggen i stället sticker fram lite utanför brädorna.

2 böcker i sista pressningen.
En av bokbindarvännerna valde att lägga en av sina böcker, en gammal kokbok hon bundit om, mellan två brädor och med en rejäl tyngd ovanpå, men jag tror inte hon är riktigt klar med boken. Misstänker att hon kan ha kvar att limma försättsen också.

M:s kokbok
 För egen del har jag tagit hem mina två böcker, lagt strumpstickor i falskanterna och därefter satt dem i press i min kombinderade häft-, fals- och presslåda. Nu ska de få sitta där i minst 24 timmar och därefter är de klara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar