Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

onsdag 11 januari 2012

Bokbinderikvällarna igång igen!

Bokbinderikvällarna är i full gång idag igen! Officiellt!

Fast egentligen hade vi inte något längre uppehåll, för redan i mellandagarna, onsdagen den 28 december, var vi fyra tappra som samlades i lokalen, dock något lite tidigare än vi brukar och likaså förra onsdagen, även om vi då hade utökats med en person.

Men idag kom vi alltså igång på allvar!

Jag har nu kommit så långt att mina två böcker verkligen börjar likna just böcker. Lösryggen har kommit på, pärmarna också och med hjälp av falslinjaler har jag också skurit ner dem till lämplig storlek. Därefter har jag sandpapprat pärmarna så de blivit jämna och fina och kontrollerat att båda böckerna kan stå av sig själva, både rättvänt och upp-o-ner. Det klarade båda galant, däremot var det lite värre att få den ena att stå på framkanten, men det kan jag stå ut med.

Jag har också valt klot och överdragspapper, skurit till dessa och nästa gång ska jag klä in böckerna med dem.

Jag har inte hunnit ta några kort på det jag gjort de senaste veckorna, men däremot köpte jag en Japan-inspirerad anteckningsbok på Akademibokhandeln i julklapp till min brorsdotter. Jag tror och hoppas att hon tyckte om den, jag tycker i varje fall den var riktigt snygg och så här ser den ut:

1 kommentar:

  1. Anteckningsboken du hittade var verkligen jättefin! Jag väntar med spänning på att få se bilder på dina egna böcker när de är klara. :)

    SvaraRadera