Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

torsdag 12 januari 2012

Turner, Monet och Twombly på Moderna Muséet

Idag passade jag på att gå på Moderna Muséets utställning; Turner, Monet, Twombly - sent måleri, innan den försvinner nu på söndag den 15:e. Tydligen är den redan nu förlängd och de har dessutom förlängt öppettiderna till klockan 20, även nu i helgen, för den som vill se utställningen.

Turner, Monet, Twombly - sent måleri.

Twomblys verk är inte min stil, jag tycker snarare det är konst-igt än konst, men smaken är som bekant som baken och det finns en hel del andra som gillar det, men eftersom jag fick det "på köpet", så tittade jag lite som hastigast på hans verk också.

Turner och Monet, däremot, är helt i min smak! Det gäller också de senare verken av respektive målare. Dock insåg jag att de målningar av Turner och Monet som hängde precis när man kom in i utställningshallen, de var jag tvungen att se på ca tre till fyra meters avstånd, för att verkligen kunna se vad de föreställde. Annars blev de bara ett enda blurr av samma färger. Vet inte säkert om det är mitt synfel som gör det, eller om det ska vara så, men om det ska vara så, så tycker jag synd om alla de som stod en och en halv meter ifrån målningarna!

Flera av Monets näckrosmålningar och målningar på bron var med. Det syntes också tydligt hur den starr han fick på äldre dar påverkade hans måleri.

Favoriter på utställningen:
För Monets del, Antingen Förmiddag på floden Seine, Giverny, 1897, eller någon av näckrostavlorna.
För Turners del, The Lake, Perworth, solnedgång: förstudie. Den tavlan var det inte bara jag som gillade, märkte jag.

Nå, vad har det här med bokbinderi och böcker att göra? Inte så jättemycket, är jag rädd, men däremot så passade jag på att köpa en bok om själva utställningen, med bilder på tavlorna och information om konstnärerna, se bokens framsida längre upp i inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar