Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

söndag 23 september 2012

Öppet hus på Anderstorpsvägen 16

Idag, eller snarare igår, var jag på Öppet hus på Anderstorpsvägen i Solna. Det var släktforskarföreningarna där: GF (Genealogiska Föreningen), SSGF (StorStockholms Genealogiska Förening), DIS Öst, Föreningen för Smedsläktsforskning och Sällskapet Vallonättlingar som arrangerade ett gemensamt öppet hus.

De hade anordnat flera föredrag och jag passade på att gå på ett som handlade om kartforskning i Disgen, presentationer av föreningarna, försäljning av böcker mm. Jag tog chansen att fråga smedsforskarna om de möjligen hade med min smed-ana, Christian Schultz (med diverse konstiga stavningar...), men varken han eller hans hustru Catarina Sophia Hermansdotter, som jag misstänker är smedsdotter, fanns med i deras register. Ibland misströstar jag om de verkligen har funnits! 

En bok om Frosta härads historia hittade jag på GFs bokbord och den kunde jag naturligtvis inte motstå.

Ett litet smakprov ur GFs bibliotek.

Slutligen passade jag också på att botanisera bland bokhyllorna i GFs bibliotek, något man som medlem är välkommen att göra, så det lönar sig att gå med i föreningen. Där finns en hel del vackra gamla skinnband, men även vanliga klotband och det är alltid ett nöje att leta runt i samlingarna. Mer information om vad som finns går att hitta på deras hemsida.

Kort sagt, ett antal trevliga eftermiddagstimmar tillbringades i glada släktforskares lag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar