Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

måndag 2 april 2012

Det moderna brittiska hemmet!

The British home of today : a book of modern domestic architecture & the applied arts av Walter Shaw Sparrow har bundits om och renoverats av F. Hon använde de gamla bindspåren, vilket innebar att det tog ganska lång tid att häfta boken, jag tror det var totalt 9 bindspår, men då boken är ganska stor och tung, var det antagligen bästa sättet att häfta om den. Hon återanvände självklart bokens pärmar, men band med nya för- och eftersätts i en mörklila nyans, som passar bra mot texten på bokens framsida.
 För oss som inte har tillgång till boken, finns den skannad som PDF-fil hos The Internet Archive: Cornell University Library, och vill man läsa den i annat format, som t ex DjVu eller HTML, så finns det också i deras arkiv.


Boken är mycket innehållsrik och där finns bl a huslayoter, teckningar av vackra hus, bilder på interiörer och inredningsdetaljer, så som stolar, skåp, fönster och eldstäder. Min favorit finns på PDF-sidan 222, eldstaden på högra sidan. Det är bara ett litet problem. Jag tror nämligen inte att grabbarna i lägenheten ovan mig blir så glada om jag bryter upp vardagsrumstaket och stjäl deras vardagsrum, bara för att jag vill ha en snygg eldstad hos mig, Tyvärr. Så jag får väl fortsätta drömma vidare.

1 kommentar:

  1. Wow!!! Det var verkligen en imponerade eldstad! Grabbarna ovan kanske inte alls har något emot det? De får det ju garanterat extra varmt och skönt! :)

    SvaraRadera