Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

torsdag 20 maj 2010

Pigittare

Någon gång under tonåren, fick jag "ärva" min mammas pigtittare, egenhändigt tillverkad av morfar till mamma, då hon var ung.

Min morfar hade en viss förkärlek för att måla om grejor, så pigtittaren hade flera lager med olika färger. De lagren tog jag bort ganska tidigt efter att jag fått den och den blev sedan ommålad i den gråblå färg den har idag.

Insidan av lådan har jag däremot aldrig gjort något åt, utan den har hela tiden sett ganska trist och tråkig ut. Tills nu.

Förra helgen började jag nämligen att inreda lådan. Jag har köpt ett snyggt sidentyg i benvitt, nästan lite gulvitt, som passar riktigt bra ihop med pigtittens gråblå färg och sidentyget har också ett snyggt mönster.

Först skar jag till en bottenplatta i bokbinderipapp i lagom storlek och klädde den i tyget. Därefter skar jag till kantbitarna i papp, men då den bakre kanten av lådan är något lägre än den främre och sidstyckena, så började jag med att klä in den för sig. Slutligen satte jag ihop fram- och sidstycken och klädde in dem och nu är grundstommen klar.


Nu återstår att göra en insats till lådan och jag har funderingar på att sätta upp en avdelare från sida till sida på lådan och två avdelare mellan främre och bakre kanten på lådan, totalt sex stycken fack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar