Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

måndag 6 juli 2009

Franska kapitälband

Den sista boken jag gjorde på kursen häftade jag i häftlåda, så kallade insågade bind och handsydde dubbla kapitälband, franska kapitäl, upptill och nedtill. Även om jag blev nöjd med det färdiga resultatet, är jag inte helt säker på att jag vill sy franska kapitälband igen. Det var ett riktigt slitgöra och rejält svårt att få till jämnt och bra, jag hade nästan behövt två händer till.

Så här blev det färdiga resultatet, först från bokens ovansida och sedan från ryggsidan:





…och slutligen en bild från ovansidan efter att boken är färdigklädd:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar