Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

torsdag 25 oktober 2012

Hannibal

Förra onsdagen blev min senast inbundna bok färdig, Hannibal, en stormakts fall av Natan Valmin.

Som vanligt återger inte min kamera exakt de rätta färgerna, även om den övre bilden är ganska nära originalet. Till kapitälband valde jag ett som gick i blått och vitt. Papperet jag använt till fram- och baksidan är i själva verket bitar av en gammal tapet, som jag mönstermässigt tycker passar bra ihop med bokens innehåll.

Hannibal, en stormakts fall av Natan Valmin.
Notera även att jag har valt att klä pärmens framkanter helt i klot. Det är första gången jag gör det på en bok och i det här fallet, med det papper jag använt till fram- och baksidan, blev det helt enkelt den bästa lösningen.
Hannibal, en stormakts fall av Natan Valmin.
Färgerna på försättset och inlagan stämmer däremot inte något vidare, då färgen på Hannibals mantel går betydligt mera mot vinrött och även försättset har en mörkare färg än vad bilden visar. En miss har jag gjort här, som jag inte upptäckte förrän mot slutet. Jag har nämligen lyckats "kapa" en del av författarens namn, då jag skar boken i överkant. Nå, det viktiga var att bilden på Hannibal kom med i sin helhet, samt boktiteln, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar