Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

fredag 21 oktober 2011

Binda böcker!

Äntligen har vi kommit igång med det som vår förening går ut på, nämligen att binda böcker!

Sex tappra själar samlade i onsdags kväll i lokalen i Abrahamsberg och arbetade koncentrerat med olika bokprojekt. Så koncentrerat att vi närapå missade fikan! Hemska tanke. :D

För egen del satte jag igång med mina två delar av "Bygd, by och gård", som jag skrivit om i bloggen tidigare. I del ett behövde jag bara förstärka ett par lägg längst med ryggen med japanpapper, men i andra delen var det tyvärr något tiotal lägg som behövde förstärkas, så det tog sin lilla tid. Dessa fick sedan ligga på tork, medan jag valde ut lämpliga försättsblad till boken.


Kanske inte de mest färgglada försättsbladen, men det är svårt att få något som passar till originalpärmarna, när dessa har den blågrå färgen, som de här har och jag dessutom vill binda med dessa, när jag nu lyckades rädda dem.

Jag har redan börjat fundera på vad jag ska ha för klot också, men det lär nog inte bli helklot, eftersom det klotet jag vill ha kan bli lite för tråkigt att ha på hela böckerna, om jag nu inte får tag på ett par lämpliga bilder, att fälla in i pärmen, förstås. Då kanske jag ändrar mig.

Som det ser ut nu, lutar jag mot att ha klot på ryggarna och längst med hela framkanten på böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar