Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

lördag 24 april 2010

Pite Lappmark

Boken jag bundit in under våren, Koloniseringen av Pite Lappmark t.o.m år 1867 är nu äntligen färdig, eller i varje fall näst intill. Det enda som är kvar att göra på den är fickan längst bak på insidan av pärmen, där de två medföljande kartorna ska sättas in.



Den här boken är bunden i helklot och har en infälld bild på framsidan, med ett motiv målat av den så kallade Lappmarksdoktorn, Einar Wallquist, föreställande Kuorokveik. Bilden finns för övrig med även på en av de första sidorna i boken.


Jag har offrat skyddsomslaget till boken, där bilden också fanns, för att kunna klistra den direkt på pärmens framsida.


Anledningen till att jag valt att binda boken i helklot, beror helt enkelt på att det här inte är en bok som direkt ska läsas från pärm till pärm, utan mera en forsknings- och uppslagsbok och jag därför har velat att den ska vara lite mera slitstark än den annars skulle ha blivit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar