Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

söndag 4 september 2011

Släktforskardagarna 2011

Förra helgen var det släktforskardagar i Norrköping, ett evenemang som jag naturligtvis bara måste åka till och det gjorde jag under lördagen.

Först kan jag konstatera att Norrköping är en mycket vacker stad, i varje fall det jag såg av den, med Motala ström som rinner rätt genom staden. Jag passade på att ta ett par kort med mobilen, när jag ändå var där:

 Vad gäller inköp av böcker och CD-skivor, så blev det inte så mycket, o, nej då, inte alls... ;*)
Nåja, inga släktforskardagar utan att fylla på släktforskningsbokhyllan eller CD-stället! Det blev två stycken CD-skivor: Svenska Släkter, utgiven av Genealogiska Föreningen, samt en skiva om Historiska personer i Sverige och Norden:
Så blev det också en rykande färsk handbok från Sveriges Släktforskarförbund; Kartforskning, om hur man kan använda sig av kartor i släktforskningen.

För övrigt håller Lantmäteriet på att lägga ut Historiska kartor; Skifteskartor, Generalstabskartor mm, på sin hemsida, som man fritt kan titta på och som kostar en slant om man vill beställa kopior på dem.
Slutligen var jag också på ett par föreläsningar: "Skimret över Gustafs dagar", hållet av Christopher o'Regan, samt "Genealogins paradis. Om släktforskning på Island" av Steingrimur Jónson.

Allt som allt var det en lyckad dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar