Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

söndag 18 oktober 2009

Boklås

Något som kan finnas på äldre bokvolymer och som jag gärna skulle vilja lära mig att tillverka så småningom är boklås.


Tills vidare får jag nöja mig att läsa om boklåsens historia på Eden Workshops – Book Clasps, som också har en sida: Vol. I Silver and Vellum Book Clasps om hur man tillverkar boklås, och här finns själva Manualen att ladda ner i pdf-format.

Eden Workshops länkar också vidare till Joycelyn Merchant i Chicago, USA, som har hemsidan bookclasp.com, där hon har lagt ut bilder på en del av de boklås hon har tillverkat, både nydesignade och repliker av gamla boklås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar