Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

onsdag 27 juni 2012

Sonja Kovalevsky

S. har hunnit slutföra inbindningen av en biografi om Sonja Kovalevsky, som var professor i Högre Matematisk Analys vid Stockholms Högskola (numera Stockholms Universitet), första kvinnan att erhålla en högre akademisk tjänst!

Det finns också en artikel att läsa om henne på Wikipedia.

Sonja Kovalevsky, biografi

Eftersom pärmpapperet har ett tydligt mönster, kan det vara svårt att få det att stämma både upptill, nertill och på sidorna, men jag tycker S. har lyckats alldeles utmärkt att få det att stämma, jag kan inte se någon förskjutning i mönstret. Som synes är inte heller mönsterbakgrunden alldeles vit, den går snarare mot gulvitt och S. har också valt ett försätts som gick i svagt gulvitt.

Här syns också en tydlig skillnad i tycke och smak, då S. föredrar lite mindre hörn på sina böcker, medan jag själv gärna vill ha mera synliga hörn. Något som är viktigt, oavsett storleken på hörnen, är att de stämmer överens i förhållande till hur mycket ryggklotet sträcker sig över pärmarna, där hon lyckats få till en lagom avvägning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar