Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

fredag 28 oktober 2011

Knivslida

I onsdags passade jag på att fixa till en knivslida till min bokbinderikniv.

Tidigare hade jag bara två hoptejpade pappskivor som skydd för knivbladet, men för det första var pappskivorna något lite för korta, vilket innebar att knivspetsen trängde ut lite granna och dessutom var kniven på väg att skära sönder tejpen, så skyddet var inte alltför säkert.

Jag hade redan innan slipat till knivhandtaget, då jag tyckte det var lite väl kantigt och inte låg riktigt bra i handen, samt oljat in det med paraffinolja (och torkat bort överflödig olja, jag vill ju inte ha fläckar på mina böcker!). Knivslidan gjorde jag av en bit papp, som klistrats mot en bit restskinn, varpå jag gjorde hål i skinnet och sydde ihop det med bokbinderitråd. Inte så avancerat och inte den absolut snyggaste knivslidan jag sett, men den ser helt ok ut och kommer att fylla sin funktion, vilket är det viktigaste.


Vi fick också trevligt besök, i form av vår forna kurskamrat Gunnel, som är intresserad av att börja binda böcker igen. Vi håller på att diskutera hur vi ska kunna utöka verksamheten och ta emot flera medlemmar i föreningen, men har inte riktigt fått ihop formerna för det ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar