Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

onsdag 14 april 2010

Slägten Laurin

För ett litet tag sedan köpte jag en bok till mitt lilla privata släktforskningsbibliotek, Slägten Laurin, tryckt 1886.

Den här boken ska jag inte binda om eller göra någon låda till, eftersom den redan är snyggt inbunden. Däremot tycker jag det kan vara kul att visa upp den här i bloggen, eftersom den är i halvfranskt band med guldförgyllt översnitt och har både marmorerade försättsblad och pärmpapper, i olika nyanser, samt guldtryck på ryggetiketten.




Boken är i ganska bra skick, även om skinnet hade börjat torka lite. Det har jag nu åtgärdat och för den som inte vill köpa en massa dyra specialmedel, kan jag varmt rekommendera vattenfritt vaselin, som baddas försiktigt på skinnet med en bomullstuss, det fungerar alldeles utmärkt. Undantaget är väl om det är en dyrbar bok, då det kan vara värt att kosta på den lite extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar