Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

söndag 30 augusti 2009

Sverigeboken

När jag band in Larvs FKs årstidningar, så blev det lite klotrester över, så jag tänkte att jag skulle återanvända det. Jag hade också en remsa papyrus, som jag fick på sommarkursen i bokbinderi på Leksands folkhögskola, och när jag testade med papyrusremsan mot klotet, så konstaterade jag att de skulle passa utmärkt ihop. Till försätts valde jag ett blekgult papper, i samma ton som papyrusremsan och så här blev det färdiga resultatet:



Rundningen i framkanten blev riktigt bra. Den brukar vara svår att få till ordentligt.

 

Boken är nästan exakt 11x11 cm och 1,5 cm i tjocklek, inklusive pärmar.



Mitt största problem nu är att få tag på mera papyrus, så jag kan tillverka flera liknande böcker, då jag blev riktigt nöjd med boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar