Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

lördag 4 juli 2009

Limp bindings from Tallin

När jag var på bokbinderikursen i Leksand, så kom Monica Langwe dit och presenterade sin bok; Limp bindings from Tallin. Hon har besökt stadsarkivet i Tallin och studerat medeltida mjuka bokband av brukskaraktär och i boken presenterar hon 8 böcker från arkivet med utförliga tekniska beskrivningar.

Det här är en bok som jag har läst om förut och funderat på om jag inte skulle ta och beställa, men det har inte blivit av tidigare. Nu passade jag i varje fall på att inhandla ett exemplar.

Böckerna hon beskriver är inbundna i läder eller pergament, enligt principen "man tager vad man haver..." och läggen är sydda direkt mot skinnomslagen, alltså utan hårda pärmar eller lim och klister.

Jag har själv funderat på att försöka mig på att binda mjuka band med långstygn och även om jag också passade på att köpa ett kalvskinn av henne, så tänkte jag först prova med att binda några böcker i återvinningsskinn först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar