Om bokbinderihörnan

Om bokbinderihörnan...

Den här bloggen handlar om handbundna böcker och jag lägger bl a in bilder på en del av de böcker jag själv binder. Länkar till andra bokbinderibloggar, föreningar, tutorials och annat som har med bokbinderi att göra kommer också att dyka upp här.

torsdag 6 maj 2010

Helgens skörd

Här är tre av de böcker jag band in under den gångna helgen:


Den undre, lila med band, har jag tänkt ge bort till en kompis, så jag i ett svagt ögonblick lovade att göra en till henne.

Den svarta boken med rött bokmärke och samma röda sidenband trätt genom frampärmen på boken, var ett litet testprojekt, som jag dessvärre inte är riktigt nöjd med. Meningen var att bandet skulle ha flätats i föregående varv, men det blev inte alls bra, så därför trädde jag om det helt och hållet. Felet är att hålen vertikalt sitter lite för långt isär, medan hålen horisontalt skulle ha suttit något längre isär i stället, men nu har jag lärt mig det tills nästa gång. Hålen gjorde jag för övrigt med hjälp av en håltång innan jag klädde pärmarna.


Den blå boken med det silverfärgade bandet var också ett testprojekt, som jag däremot är betydligt mera nöjd med. Den är bunden med öppen rygg och meningen är att den ska ligga slätt mot underlaget, då den öppnas. Hålen är även här gjorda med håltång innan pärmarna kläddes. Boken är bunden med så kallad orientalisk bindning och pärmarna binds in som en del av häftningen*.

*Häftning = Bindning av boken.


Jag band ytterligare en bok, men den klistrade jag först under kvällen, så den ligger fortfarande i press och kommer att visas senare på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar